Bratislava
15. október (TASR) - Pred filmovou kamerou debutoval v roku 1950 v
snímke Kozie mlieko, ale na doskách činohry Slovenská národného divadla
(SND) v Bratislave sa objavil už ako dieťa. Jednou z jeho
najvýraznejších divadelných postáv bol knieža Myškin v dramatizácii
Dostojevského románu Idiot, ktorú v roku 1965 stvárnil na javisku SND. V
stredu 15. októbra uplynie od narodenia jedného z najobľúbenejších
slovenských hercov strednej generácie 90 rokov.
Predstavil sa vo vyše 40 filmoch, vo vyše 200 televíznych inscenáciách a
stvárnil 120 divadelných postáv. Pamätnými sa stali aj jeho filmové
úlohy v snímkach Vyšší princíp, Šťastie príde v nedeľu, Medená veža či
Orlie pierko. Pre jeho výzor a herecký prejav ho prirovnávali k
Gérardovi Philipovi, ktorého mal v roku 1959 nahradiť, keď francúzska
filmová hviezda nečakane umrela počas nakrúcania.
Ivan Mistrík sa narodil 15. októbra 1935 v Bratislave. Časť detstva
prežil v Tŕní pri Zvolene, kam jeho otec doviedol rodinu, aby ju
ochránil pred nástrahami druhej svetovej vojny. Okrem neho sa rodičia
starali aj o jeho bratov, staršieho Viliama a mladšieho Jána, ktorý
dodnes pôsobí ako herec.
Po návrate do Bratislavy Ivan Mistrík úspešne absolvoval v roku 1946
konkurz do Detskej rozhlasovej družiny. Vďaka prirodzenému hereckému
talentu už o rok neskôr debutoval v Činohre SND, kde ako 12-ročný
stvárnil Sťopku v hre Nikolaja Pogodina Kremeľský orloj. V SND sa
predstavil aj v úlohe Jánošíka ako chlapca v dramatizácii diela Jána
Bottu Smrť Jánošíkova, alebo si spolu s bratom Jánom zahral v
predstavení Rok na dedine.
V roku 1949 sa rozhodol pre štúdium herectva, odišiel z gymnázia a
urobil prijímacie skúšky na bratislavské Štátne konzervatórium. Štúdium v
druhom ročníku prerušil z rodinných dôvodov a zamestnal sa ako
kultúrno-propagačný referent v Slovnafte. Zakrátko však zo Slovnaftu
odišiel a v rokoch 1951 - 1952 pôsobil v Dedinskom divadle, čo bolo
profesionálne činoherné zájazdové divadlo určené pre slovenský vidiek so
sídlom v Bratislave. Po 13 mesiacoch z Dedinského divadla odišiel a
nasledujúce dve sezóny strávil v Divadle Jozefa Gregora Tajovského vo
Zvolene. V rokoch 1953 – 1966 bol členom bratislavskej Novej scény.
Divadelnú kritiku výrazne zaujal v roku 1965 postavou kniežaťa Myškina v
dramatizácii Dostojevského románu Idiot. Postavu stvárnil ako hosťujúci
herec SND, ale knieža Myškin mu napokon priniesol stály angažmán v
Činohre SND, kde pôsobil v rokoch 1966 - 1982. Počas pôsobenia na prvej
scéne slovenského divadla stvárnil desiatky postáv, v ktorých sa
prezentoval typickým civilným herectvom, ktoré teoretici pomenovali
„mistríkovstvo“.
Nemenej úspešná bola aj jeho kariéra vo filme a televízii. Pred filmovou
kamerou debutoval v roku 1950 v komédii Kozie mlieko režiséra Ondriša
Jariabka. Menšie úlohy stvárnil v snímke Mladé srdcia (r. Václav
Kubásek, 1952), v poviedkovom filme Čert nespí (r. Peter Solan,
František Žáček, 1956), alebo v dráme Paľa Bielika Štyridsaťštyri
(1957).
V roku 1958 sa predstavil v jednej z hlavných úloh v legendárnej komédii
Jána Lacka Šťastie príde v nedeľu. V snímke o troch kamarátoch, ktorých
veľkou vášňou je podávať športku, si zahral po boku Antona Mrvečku a
Mariána Kleista staršieho. Ďalšiu hlavnú úlohu stvárnil v dráme Jiřího
Weissa Rómeo, Júlia a tma (1959). V tom istom roku sa objavil aj v dráme
Paľa Bielika Kapitán Dabač.
S rokom 1959 sa viaže aj udalosť, vďaka ktorej sa mohol Mistrík zaradiť
medzi filmové hviezdy európskeho formátu. Počas nakrúcania jedného z
filmov totiž zomrel slávny francúzsky herec Gérard Philipe a ako
náhradníka si francúzsky filmári vybrali práve Mistríka. Jeho cestu však
zastavili vtedajší „mocipáni“ z Filmexportu, ktorí mu zakázali
vycestovať do Paríža.
Mistríkovo sklamanie o rok neskôr trochu vyvážila hlavná úloha v
legendárnej dráme Jiřího Krejčíka Vyšší princíp. Odohráva sa v Prahe
počas tzv. heydrichiády, keď za nevinný žart popravia troch študentov
maturitného ročníka.
V 60. rokoch minulého storočia účinkoval aj v úspešných televíznych
filmoch Smrť sa volá Engelchen (1960), Sám vojak v poli (1964), Mŕtvi
nespievajú (1965) a v Balade o siedmich obesených (1968), s ktorou sa
tiež viažu peripetie s vtedajšou totalitnou mocou v Československu.
Televízny film, ktorý režíroval Martin Hollý, vyhral síce prestížne
ocenenie na filmovom festivale v Cannes, ale skončil v trezore, lebo v
auguste roku 1968 vtrhli na územie Československa vojská Varšavskej
zmluvy na čele so Sovietskym zväzom.
Hollý však potom s Mistríkom nakrútil dva dnes už kultové filmy o
slobodomyseľných tatranských chatároch Medená veža (1970) a Orlie pierko
(1971). V snímkach o chlapskom priateľstve si Mistrík zahral po boku
Štefana Kvietika, Ivana Rajniaka, Emílie Vášáryovej, Michala
Dočolomanského, Vlada Müllera či Júliusa Vašeka.
V 70. rokoch minulého storočia účinkoval Mistrík aj v divácky obľúbených
seriáloch Parížski mohykáni (1971), Vivat Beňovský (1975) alebo Útek zo
zlatej krajiny (1977). Jeho herecké kvality ocenili v roku 1977 titulom
zaslúžilý umelec a v 1981 Cenou Andreja Bagara.
Úspešný a obľúbený herec prežíval v súkromnom živote drámy. Prvá
manželka, tiež herečka, Helena Kollátová, s ktorou mal dvoch synov,
nečakane zomrela počas ich spoločnej dovolenky v zahraničí. Druhé
manželstvo uzavrel s Máriou Klesniakovou, mali spolu syna, avšak Ivan
Mistrík spáchal 8. júna 1982 samovraždu. Mal vtedy iba 46 rokov.